Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden 11 maart 2024, ECLI:NL:GHARL:2024:1731 – Is de BOA in dienst van parkeren Delft BV wel bevoegd om een WAHV boete uit te schrijven? (ja)

4. Het hof stelt voorop dat het bestaan van de bevoegdheid van de betreffende ambtenaar het uitgangspunt is (vgl. het arrest van dit hof van 23 december 2019, ECLI:NL:GHARL:2019:10797). Dit is slechts anders als wat wordt aangevoerd gerede twijfel doet ontstaan over de bevoegdheid van de ambtenaar.

5. In paragraaf 3.1 van de destijds geldende Beleidsregels buitengewoon opsporingsambtenaar staat vermeld dat het gebruik van opsporingsbevoegdheid en geweldsmiddelen gelet op de grote impact die dit op burgers en ondernemingen kan hebben een privilege blijft dat is voorbehouden aan de overheid. Dit betekent dat boa’s in beginsel in bezoldigde dienst moeten zijn van een publiekrechtelijk rechtspersoon of een privaatrechtelijk rechtspersoon die voldoet aan de in die paragraaf genoemde voorwaarden. Vereist is in ieder geval dat een rechtspersoon een overheidslichaam is of volledig in handen is van een overheidslichaam. Ingeval sprake is van een BV of NV is hier ook aan voldaan indien de aandelen in handen zijn van de overheid (van bijvoorbeeld één of meer gemeenten).

6. Verder is in paragraaf 3.1 van de Beleidsregels buitengewoon opsporingsambtenaar opgenomen dat er drie uitzonderingen mogelijk zijn op het algemene uitgangspunt dat boa’s in bezoldigde dienst moeten zijn van een overheidsorgaan. Het gaat om boa’s die al taken uitvoerden voor een particuliere werkgever met een publieke taak belast of in gevallen waarbij als uitvloeisel van privatiseringsoperaties specifieke opsporingsbevoegdheden zijn overgeheveld van de publieke naar de private sector; om inhuur van een particuliere functionaris voor een boa-functie en het lopen van stage met de status van boa.

7. In de stukken van het dossier wordt verwezen naar het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar Parkeren Delft BV 2017, nr. BOACAT2017/070.1 Bij dit besluit van 20 december 2017 heeft de Minister voor Rechtsbescherming de personen, werkzaam in de functie van boa parkeren en/of boa geslotenverklaringen in dienst van Parkeren Delft BV, aangewezen als boa, bevoegd tot het opsporen van strafbare feiten behorend tot het domein I, Openbare ruimte als genoemd in onderdeel 6.4 van de Beleidsregels buitengewoon opsporingsambtenaar, derhalve ook voor gedragingen als deze. Ambtenaar [naam1] is zodanige boa. Het dossier bevat de akte en het proces-verbaal van beëdiging van deze ambtenaar en het aanstellingsbesluit onbezoldigd ambtenaar van de gemeente Delft.

8. In artikel 6 van het Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar Parkeren Delft BV 2017 is onder andere bepaald dat de directeur van Parkeren Delft BV jaarlijks verslag uitbrengt over de door die boa’s verrichte activiteiten.

9. Raadpleging van openbaar toegankelijke bronnen leert dat in het hierboven bedoelde (activiteiten)verslag van Parkeren Delft BV van 2018 (Activiteitenverslag 2018 ParkerenDelft, versie 22 maart 2019)2 onder meer het volgende is opgenomen:

“ParkerenDelft (PD) is een 100% gemeentelijke BV die in 2005 is opgericht om alle openbare parkeergarages in het centrum van Delft commercieel en slagvaardig te exploiteren. PD is eigenaar van alle openbare parkeergarages in de binnenstad van Delft en van de Kampveldgarage (stallingsgarage). De gemeente Delft is 100% eigenaar van het bedrijf en stuurt door vaststelling van de jaarlijkse begroting en jaarrekening. Er is daarmee sprake van een privaatrechtelijke verzelfstandiging van parkeertaken. Vanaf 2018 heeft PD de volledige verantwoordelijkheid over het straatparkeren, de parkeerhandhaving op straat in het gereguleerde gebied en de camerahandhaving op de autoluwe binnenstad en andere verkeersafsluitingen. (…) De gemeente Delft stuurt op deze taken via een dienstverleningsovereenkomst”.

10. Verder bevat het dossier onder meer een dienstverleningsovereenkomst gemeente Delft – Parkeren Delft BV van 2018.

11. Het hof stelt vast dat Parkeren Delft BV een privaatrechtelijke rechtspersoon is waarvan alle aandelen in handen zijn van de overheid, namelijk de gemeente Delft. Verder volgt uit genoemde dienstverleningsovereenkomst dat de geme ente Delft de taken betreffende onder meer de handhaving van verkeersafsluitingen – waaronder die van de Buitenwatersloot – per 1 januari 2018 heeft overgedragen aan Parkeren Delft BV. Daarmee is sprake van overheveling van opsporingsbevoegdheden van de publieke naar de private sector.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:GHARL:2024:1731