Het probleem
Artikel 5:1 Awb bepaalt wie er overtreder zijn. Naast pleger en medepleger, is er ook de functioneel dader. De Awb wetgever wilde een uniform overtredersbegrip. Dus of er nu een boete wordt opgelegd, of een herstelsanctie, dat doet er gewoon niet toe. Ook wilde de Awb wetgever dat het overtredersbegrip zou aansluiten op het strafrecht. Dat is een probleem, omdat het functioneel daderschap in het bestuursrecht nu anders wordt ingevuld dan in het strafrecht.Het overtredersbegrip in het bestuursrecht
Wij hebben in het bestuursrecht weliswaar een uniform overtredersbegrip, maar dat sluit dus niet aan bij het strafrecht. Het grote verschil is de toerekening. De toerekening houdt in dat je zelf niet iets hebt gedaan, maar dat je er toch verantwoordelijk voor wordt gehouden. Dat is strafrechtelijk een gotspe, maar in het bestuursrecht (waarin het vaak niet zozeer gaat om straffen, maar om het herstellen van de rechtmatige toestand), wordt het aanvaardbaar geacht vanwege de bredere maatschappelijke belangen. Een paar in het oog springende voorbeelden van gevallen die in het strafrecht niet snel door de beugel zullen kunnen (maar dat nu in het bestuursrecht wel kunnen) zijn:- de eigenaar van een pand is overtreder als zijn huurder zonder zijn toestemming iets illegaals doet (bijvoorbeeld: een drugslab gaat exploiteren)
- de eigenaar van een bedrijf is overtreder als zijn bedrijf buiten zijn schuld om afbrand en er bluswater wordt geloosd door de brandweer.
- de curator van een bedrijf is overtreder van de milieuovertredingen OOK als die zijn begaan vóór het faillissement
De oplossing van A-G Wattel
A-G Wattel komt tot de conclusie dat het anders moet. De toerekening:- Strookt niet met het functioneel daderschap in het strafrecht (en dus niet met de intentie van de Awb wetgever)
- Heeft geen basis in de Awb
- Draait de bewijslast feitelijk om: de eigenaar moet aantonen dat hij géén overtreder is
- 1. Drie overtredersbegrippen gaan hanteren. Eén voor herstelsancties, één voor punitieve sancties, en één voor risico-aansprakelijkheid bij kostenverhaal (chemische branden);
- 2. Een uniform overtredersbegrip hanteren, maar de bewijslast bij herstelsancties gewoon anders neerleggen (laat de overtreder maar bewijzen dat hij géén beschikkingsmacht heeft en de gedraging niet heeft aanvaard) dan bij punitieve sancties (bestuur moet dat aantonen);
- 3. Eén (strafrechtelijk) overtredersbegrip hanteren. Functioneel dader is iemand die de beschikkingsmacht heeft en de gedraging heeft aanvaard (HR IJzerdraad/Drijfmest criteria). Dat moet de overheid aantonen bij alle sancties.
Wie is er functioneel dader in het strafrecht?
A-G Wattel zegt dus: weg met de toerekening en hoera voor het functioneel daderschap in het strafrecht. Even een opfris cursus wat dat laatste ook alweer is. De Hoge Raad hanteert in het strafrecht een tweetal criteria om te bepalen of iemand functioneel dader is. Die criteria noemen wij de IJzerdraad criteria (naar het IJzerdraad arrest uit 1954). Deze criteria zijn:- (1) dat de persoon kon beschikken over of de gedraging plaats zou vinden en
- (2) dat de persoon het heeft aanvaard (bijvoorbeeld door niet in te grijpen) dat de gedraging plaats zou vinden.
- (1) het moet gaan om fysiek handelen van iemand die werkzaam is voor de rechtspersoon;
- (2) de gedraging moet passen in de normale bedrijfsvoering van de rechtspersoon;
- (3) de gedraging is ten bate van de bedrijfsvoering van de rechtspersoon geweest;
- (4) de rechtspersoon kon beschikken over of de gedraging plaats zou vinden en heeft het aanvaard (bijvoorbeeld door niet in te grijpen).
Wat zou toepassen van het functioneel daderschap betekenen?
Deze conclusie volgen zou betekenen dat voortaan de IJzerdraad en Drijfmest criteria moeten worden toegepast en dat het bestuur aannemelijk moet maken (of bewijzen) dat daaraan is voldaan. Dat zou radicale gevolgen hebben voor het bestuursrechtelijke handhavingsrecht. Een paar voorbeelden:- De eigenaar van een bedrijfspand kan nu vrij eenvoudig worden aangeschreven voor het gebruik daarvan door een huurder. Dat kan bij toepassing van IJzerdraad feitelijk nooit meer. Bewijs maar eens als bestuursorgaan dat de eigenaar een bepaald gebruik heeft ‘aanvaard’ naar strafrechtelijke maatstaven. Denk bijvoorbeeld aan Opiumwet sluitingen. Probeer maar eens te bewijzen als burgemeester dat de eigenaar het gebruik van zijn pand voor een wietkwekerij heeft ‘aanvaard’…
- De eigenaar van een pand bij een chemische brand is verantwoordelijk voor de milieugevolgen daarvan als gevolg van de toerekening. Dat kan straks niet meer. Bij Chemie-pack zouden de kosten dus niet voor rekening van het bedrijf komen, maar voor de samenleving.
Leave a Reply