Signaleringen
welkom » Signaleringen
- ABRvS 31 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2071 – nieuwe lijn overtredersbegrip: eigenaar pand niet langer zo maar overtreder.
- ABRvS 31 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2114 – Koppeling last aan overtreding van planregel voor Agrarisch, betekent dat last alleen beperkt is tot dát strijdig gebruik (en niet ook het gebruik in strijd met de bestemming Wonen).
- ABRvS 31 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2068 – toepassing zeer spoedeisende bestuursdwang om te voorkomen dat overtreding groter werd door inrichting met slot af te sluiten mag (anders dan Rb. oordeelde). Er was al een overtreding, dus is het verder geen preventieve handhaving.
- ABRvS 31 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2077 – Feitelijke overlast in belangrijke mate bepalend voor ruimtelijke uitstraling. Toezichthouder contstateert geen overlast = geen overtreding.
- ABRvS 31 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2067 – Afdeling wijzigt overtredersbegrip. Voortaan beschikkingsmacht + aanvaarding (IJzerdraad) en voor rechtspersonen Drijfmest criteria
- ABRvS 31 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2104 – Gebruik anonieme meldingen over misstanden bij afweging of (en hoe) er handhavend wordt opgetreden toegestaan. Stripper op kinderdagverblijf laten optreden is toch geen goed idee.
- Vzr. Rb. Midden-Nederland, 30 mei 2023, ECLI:NL:RBMNE:2023:2457 – vlaggenverbod Provincie Utrecht niet handhaafbaar.
- Vzr. CBb 26 mei 2023, ECLI:NL:CBB:2023:295 – intrekking taxivergunning onvoldoende gemotiveerd nu beleid in beginsel waarschuwing voorschrijft.
- Rb. Zeeland-West-Brabant 25 mei 2023, ECLI:NL:RBZWB:2023:3736 – Omgevingsverordening Zeeland niet handhaafbaar (gedeeltelijk onverbindend) omdat verbod te ruim is geformuleerd.
- Rb. Oost-Brabant 25 mei 2023, ECLI:NL:RBOBR:2023:2436 – Last tot opheffen van overtreding niet evenredig – BO had moeten volstaan met het gelasten van het gedeeltelijk opheffen van de overtreding in dit geval.
- Rb. Overijssel 25 mei 2023, ECLI:NL:RBOVE:2023:1892 – noodzaak sluiting pand ivm illegaal gokken onvoldoende gemotiveerd “nu ten onrechte slechts is volstaan met een opsomming van de gevaren die zich in het algemeen kunnen voordoen.”
- ABRvS 24 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2017 – BO geeft zichzelf beslistermijn van 20 weken i.p.v. 8 weken voor handhavingsverzoek. Dit is geen redelijke termijn. Het handhavingsverzoek is concreet, beperkt en vergt weinig onderzoek. Feit dat er gesprekken met overtreder plaatsvonden zou een reden kunnen zijn om de termijn wél redelijk te achten, maar dit is niet voldoende gemotiveerd in dit geval.
- ABRvS 24 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2000 – geluidsnormen Wgh nog steeds niet handhaafbaar – appellant moet maar zien te leren leven met geluidsoverlast Cargill in zijn woning.
- ABRvS 24 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2023 – Afdeling draait matiging boete van 12,5% door Rb. MNL wegens het niet opnieuw begaan van een beboetbaar feit terug. “Naleving van de norm is het uitgangspunt en kan geen reden zijn tot matiging van een eerdere boete voor overtreding van die norm.”
- ABRvS 24 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2021 – Verklaring van medewerker jaar na overtreding dat administratie niet klopt, onvoldoende voor BO om niet af te mogen gaan op administratie kinderopvanghouder bij het vaststellen van een overtreding.
- ABRvS 24 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2022 – Boetes voor meerdere afzonderlijke Wko feiten hoeven niet gematigd te worden vanwege ‘samenhang’, maar matiging door Rb. van 50% blijft in stand omdat feiten “relatief gering” zijn. Afd. blijft bij art. 5:51 Awb (= 13 weken termijn voor opleggen boete) rechtspraak. Overschrijding van die termijn leidt niet tot verval boetebevoegdheid.
- ABRvS 24 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:2001 – 10% aannemersvergoeding en 8% algemene kosten bij kostenverhaal bestuursdwang onvoldoende gemotiveerd. College mag het nog een keer proberen.
- Vzr. ABRvS 22 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1953 – Last mag zich richten op het verwijderen van objecten die zowel voor legaal gebruik (volkstuin) als illegaal gebruik (opslag goederen) bestemd kunnen zijn, omdat het “alle objecten tezamen [zijn] die voor deze ruimtelijke uitstraling zorgen. Daarom hoeft geen onderscheid te worden gemaakt tussen objecten die wel kunnen worden gebruikt in de volkstuin en objecten die niet in de volkstuin worden gebruikt”.
- ABRvS 17 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1937 – Afdeling gebruikt ruimtelijke onderbouwing bij omgevingsvergunning om voorschrift te interpreteren. Dwangsom van 50k per maand voor verhuur in strijd met bp evenredig, omdat een lager bedrag bedrijf “een afweging zou kunnen maken bij hoeveel arbeidsmigranten overtreding van de last toch zou kunnen lonen.”
- ABRvS 17 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1935 – belanghebbende slaagt er met getuigenbewijs in om een beroep te doen op het overgangsrecht.
- ABRvS 17 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1933 – Handhaving warmtepompinstallaties achtergevel (niet vergunningvrij). Dat LoD meegenomen kan worden bij toekomstige Bibob onderzoeken is geen reden om het niet op te leggen. Last hield in verwijdering warmtepompen van achtergevel. Dat heeft appellant gedaan en daarmee aan de last voldaan “[d]at [appellant] niet heeft gehandeld overeenkomstig de bedoeling van het college dient voor rekening van het college, als opsteller van de last, te blijven.”
- CBb 16 mei 2023, ECLI:NL:CBB:2023:229 – Irrelevant of politie rechtmatig woning overtreder heeft betreden en daarna NVWA erbij heeft geroepen: NVWA was namelijk zelf bevoegd om woning te betreden. BO hoeft overtreder niet te informeren dat er al een dwangsom is verbeurd voordat nogmaals wordt gecontroleerd, maar verplichting zou er eventueel kunnen zijn als overtreder “aannemelijk zou hebben gemaakt dat hij de overtreding voorafgaand aan de tweede controle alsnog ongedaan zou hebben gemaakt”
- CBb 16 mei 2023, ECLI:NL:CBB:2023:230 – CBb constateert geen overtreding (voor deel van de feiten) maar geeft minister de kans na de zitting om alsnog noodzaak preventieve handhaving te onderbouwen (wat niet lukt). Minister verkoopt dieren onderhands aan hoogste bieder in vaste pool handelaren – aanvaardbare werkwijze.
- Rb. Zeeland-West-Brabant 16 mei 2023, ECLI:NL:RBZWB:2023:3391 – Bijzondere omstandigheid bij invordering. College had eiser moeten laten weten dat eerste dwangsom was verbeurd voordat nogmaals werd gecontroleerd. Eerdere LoD dus niet ‘volgelopen’, tweede LoD is onbevoegd opgelegd.
- Rb. Rotterdam 12 mei 2023, ECLI:NL:RBROT:2023:4035 – Rauwelijke beboeting gastouder door NVWA wegens overtreding onredelijk, nu zelfs GGD niet wist dat gastouder aan de bewust norm moest voldoen.
- Vzr. ABRvS 11 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1851 – Burenoverlast: bgm heeft in dit geval wel bevoegdheden, dus e-mail van bgm waarin hij zegt geen rol te zien in burengeschil is wel degelijk besluit.
- Rb. Oost-Brabant 11 mei 2023, ECLI:NL:RBOBR:2023:2154 – Rb. geeft feitelijk opdracht tot legalisering. Handhaving onevenredig want geringe overtreding van 1 OUE “voor mensen niet of nauwelijks waarneembaar” en gemeentelijke geurnorm wordt niet overschreden. Luchtwasser hoeft niet te worden gewijzigd, maar “het [is] wenselijk om de feitelijke illegale situatie in overeenstemming te laten brengen met de vergunde situatie”.
- ABRvS 10 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1811 – Afd. vernietigt uitspraak Rb die handhaving tegen een in 1999 (en sindsdien bij de gemeente bekende) gebouwde overkapping onevenredig achtte. Niet handhaven levert “geen gedraging op waarmee de indruk is gewekt van een welbewuste standpuntbepaling dat niet handhavend zou worden opgetreden” = ook geen beroep op het vertrouwensbeginsel.
- ABRvS 10 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1846 – Dat huurovk nog tot einde jaar duurt is geen reden voor een langere bg-termijn dan de geboden 7 dagen om gebruik te beëindigen. Afdeling wijst beoordeling invorderingsbeschikking terug naar Rb vanwege feitelijke complexiteit.
- ABRvS 10 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1836 – Boete in strijd met 5:4 Awb omdat BO boete baseert op een wetsinterpreteredende eigen beleidsregel en daarbij een lezing van de wet heeft die niet “zonder meer voortvloeit” uit de wettelijke definities.
- Rb. Rotterdam 10 mei 2023, ECLI:NL:RBROT:2023:3933 – Menselijke fout bij tijdig indienen rapport: geen rechtvaardigingsgrond of matigingsgrond. BO mag verder fouten maken, staat boeteoplegging in algemene zin niet in de weg. “Geen enkel bestuursorgaan zou anders een boete kunnen opleggen.” Harderwijk niet relevant bij bestuurlijke boete.
- Rb. Gelderland 10 mei 2023, ECLI:NL:RBGEL:2023:2657 – Dat een toezichthouder opschrijft dat er sprake is van een overtreding, betekent niet dat het BO die conclusie moet overnemen. BO moet zelf ook toetsen. Controle methode ondeugdelijk. Er mag maximaal 8 uur worden puingebroken, maar er is maar 7 uur gecontroleerd zodat nooit vastgesteld had kunnen worden of te lang puin werd gebroken.
- ABRvS 10 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1818 – Aangifte VPB onvoldoende om inzicht te krijgen in financiële situatie overtreder. Belastingaanslagen en jaarrekeningen nodig.
- ABRvS 10 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1812 – BO mag na vernietiging BOB door Rb. een nieuwe BOB nemen waarin tot dezelfde uitkomst wordt gekomen (handhaving door oplegging last) maar met een betere motivering.
- ABRvS 10 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1827 – onduidelijk beleid om te waarschuwen én preventief te handhaven – Afdeling herinterpreteert beleid naar een logische lezing (waarschuwing en dan normale handhaving).
- ABRvS 3 mei 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1739 – Staat een bepaalde overtreding in het handhavingsverzoek, maar is daar in bezwaar en beroep door de overtreder niet op teruggekomen? Dan valt het wel binnen het geding en kan rechter daar dus ambtshalve vragen over stellen.
- CRvB 2 mei 2023, ECLI:NL:CRVB:2023:813 – BO mag niet aannemen dat OV-chipkaart start en eindpunt aantonen waar iemand verblijft: “Deze aanname gaat in het algemeen te ver, reeds nu appellant heeft verklaard dat hij soms door zijn kinderen of werkgever met de auto naar huis is gebracht”
- CRvB 2 mei 2023, ECLI:NL:CRVB:2023:816 – Centrale Raad legt in eenvoudige bewoordingen uit waarom BO geen cautie hoeft te geven bij een herstelsanctie.
- Rb. Noord-Holland 26 april 2023, ECLI:NL:RBNHO:2023:3821 – KG Tatasteel – art. 5:18 Awb biedt voldoende wettelijke basis om zonodig doorlopend cameratoezicht in te stellen.
- ABRvS 26 april 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1653 – A’dam treedt terecht handhavend op tegen lachgasverkoper ogv APV vent- en hinderverbod met dwangsom van 1 miljoen. Geen inzicht geven in financiële situatie = geen draagkracht beroep mogelijk.
- ABRvS 26 april 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1648 – Ongelijke behandeling bij beboeting aannemelijk gemaakt, maar BO geeft ter zitting in hoger beroep alsnog een goede reden daarvoor = boetebesluit (en uitspraak) blijven overeind.
- ABRvS 19 april 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1521 – verzoeker om handhaving tegen kerncentrale blij gemaakt met een dode mus: de ANVS (Minister) had handhavend op kunnen treden en had dat ook moeten doen, maar inmiddels is handhaving onevenredig.
- ABRvS 19 april 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1529 – rechtbank breidt ten onrechte handhavingsverzoek uit met wat er ter zitting wordt besproken met verzoeker. Afdeling vernietigt wegens strijd met 8:69 Awb.
- ABRvS 19 april 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1531 – feit dat college aan eigen gemeente een LoD op zou leggen (‘vestzak-broekzak’), is geen bijzondere omstandigheid om af te zien van handhaving.
- ABRvS 19 april 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1525 – overmacht bij uitvoering last niet aannemelijk omdat asbestsaneerder al beschikbaar was bij oplegging last, maar geen uitvoering is gegeven aan de last tijdens begunstigingstermijn.
- ABRvS 19 april 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1530 – bij handhaving tegen een overheid mag bij bepalen BG-termijn rekening worden gehouden met noodzaak tot bodemonderzoek, raadsbesluit over financiering en aanbesteding.
- ABRvS 19 april 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1542 – ook bij monumenten moet de overheid de overtreding aannemelijk maken (en niet andersom). Vml. eigenaar terecht aangeschreven voor verwijderen monumentale waarden pand. Last om verwijdering te laten legaliseren mag niet.
- CBb 18 april 2023 ECLI:NL:CBB:2023:195 – hoe deskundig moet je zijn om kippen te tellen? Dat minister matigingsbeleid heeft bij meststoffenwet boetes voor termijnoverschrijding 5:51 Awb maakt niet dat de minister dat beleid ook breder moet toepassen.
- Rb. Limburg 14 april 2023, ECLI:NL:RBLIM:2023:2536 – is er een handhavingsgrondslag voor gemeenten om te handhaven tegen wilde runderen die de weg oversteken? (Nee).
- Rb. Gelderland 13 april 2023, ECLI:NL:RBGEL:2023:2068 – is de intrekking van een doctorsgraad wegens fraude een criminal charge? Nee, het is zelfs geen bestuurlijke sanctie.
Vragen of opmerkingen?
Mocht je vragen of opmerkingen hebben, schroom niet om mij even te mailen. Ik kan niet beloven dat ik iedere inhoudelijke vraag kan gaan beantwoorden, maar als ik het antwoord zo uit mijn mouw kan schudden voor je help ik je graag verder (tsanders@akd.nl)!
Hartelijke groet,
Thomas Sanders
Advocaat en partner AKD
https://www.akd.eu/nl/specialist/thomas-sanders-nl
https://www.linkedin.com/in/thomassanders